De eerste week - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Joelle - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Malmesbury, Zuid-Afrika van Joelle - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Frans & Jelte

Blijf op de hoogte en volg Joelle

17 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Malmesbury

Even de eerste indrukken met jullie delen. Inmiddels zitten Jelte en ik alweer in de 2e week van onze stage. We lopen 4 dagen in de week stage, van maandag tot donderdag. Hierdoor hebben we 3 dagen weekend, die we invullen met eigenlijk alleen maar leuke activiteiten. Het weer is hier nog altijd heerlijk, zo rond de 28 graden. Ons appartement is prachtig. Ideaal voor 2 personen en alles is eigenlijk nog gloednieuw. Helaas hebben we er niet echt een tuin bij, maar dat is dan ook echt het enige nadeel. Esther en Joelle, die in Wellington wonen, hebben wel een tuin, dus hier zijn we dan ook regelmatig in de weekenden.

In Malmesbury hebben we ook een mooi buiten zwembad ontdekt. Hier kunnen we voor 5,3 Rand naartoe. Dat is omgerekend zo'n 35 cent. We zijn hier dus al een aantal keer geweest.

Het leven in Zuid-Afrika is een stukje goedkoper. Vooral uiteten is vergeleken met Nederland heel aantrekkelijk. In de supermarkt komen de prijzen nog wel redelijk overeen, maar door een beetje slim boodschappen te doen, kunnen we mooi wat besparen.

De eerste week op stage was wat onwennig. In Nederland is het vrij normaal dat je de eerste weken op weg geholpen wordt om zo een organisatie te leren kennen. In Z-A krijg je een rondleiding van 5 min. en vervolgens mag je zelf gaan bedenken wat je gaat doen. Daar moesten we wel even aan wennen. Deze week gaan we gebruiken om na te denken wat voor activiteiten we precies gaan organiseren voor de jongeren. Esther en Joëlle hebben het ook naar hun zin op stage. In het begin was het voor hen ook even wennen maar wij gaan ervan uit dat zij hun draai daar wel gaan vinden (gelukkig is de directeur nu weg). Wanneer zij een blog gaan schrijven dan geven ze jullie vast meer informatie over hun stage.

Bij Elkana wonen zo'n 22 jongeren. Wij gaan ons met name op deze jongeren richten. In de middag komen zij terug van school en dat is het moment waarop wij onze activiteiten met deze jongeren kunnen gaan uitvoeren. Al deze jongere wonen bij Elkana, omdat het niet meer veilig was om thuis te wonen. Veel van de kinderen zijn misbruikt en/of verwaarloosd. De bedoeling is dat ze 3 maanden bij Elkana wonen en dan weer naar de familie terug gaan, maar in de praktijk komt het erop neer dat ze vaak wel een jaar bij Elkana wonen. Dit omdat veel ouders verslaafd zijn aan alcohol en dit blijven drinken. De kinderen mogen niet terug naar huis zolang de ouders nog verslaafd zijn.

Naast de 22 kinderen die bij Elkana wonen, komen er 's middags ook nog eens zo'n 100 kinderen naar de instelling toe. Deze kinderen krijgen een maaltijd en vervolgens zijn er een soort huiswerk klassen waar deze kinderen naartoe gaan. We zijn van plan om met deze grote groep af en toe een sportactiviteitje te doen!

Op vrijdag zijn we altijd vrij en dan begint ons weekend dus, dit luiden wij natuurlijk in met een welverdiend biertje. Afgelopen weekend was weer erg relax. Op vrijdag zijn wij in het begin van de middag naar Wellington gereden waar de dames verblijven. We hebben hen daar opgepikt en zijn vervolgens weer teruggereden naar Malmesbury, onze verblijfplaats. (dit is het nadeel van één auto, maar het is goed te doen) In de middag zijn we naar het zwembad geweest in Malmesbury. Dit is een buitenzwembad en kan je heerlijk liggen. In de avond hebben we wat eten gehaald en vervolgens in ons appartementje tot in de late uurtjes gekaart en gezellig gepraat. Zaterdag hebben we onze eerste trip gemaakt. We zijn naar Ijserfontein geweest. Dit is een dorpje aan de kust. We hebben heerlijk aan het strand gelegen. De zee was, zoals de naam van het dorp al doet vermoeden, ijzig koud. We hebben hier dan ook niet echt kunnen zwemmen. Aan het eind van de middag zijn we teruggereden en hebben we ons even opgefrist om vervolgens lekker uit eten te gaan. Dit was ook erg gezellig.
Zondag hebben we eerst uitgeslapen en zijn we in de middag maar weer naar het zwembad gegaan. Vervolgens hebben we gezamenlijk nog wat gegeten en daarna hebben we de dames weer teruggebracht naar Wellington.

Dit was het voor nu.

Leuk om wat te lezen!
    Goed bezig

• 17 Maart 2014 - 13:40

Oma:

fijn , wat van jullie te horen. .ik ben benieuwd naar jullie volgende mail

• 17 Maart 2014 - 16:05

Delien:

Ha Jelte en Joelle, jullie hebben het maar weer getroffen!Leuk je verslag te lezen, heel veel plezier en goeds daar!
    Groet,Delien

• 19 Maart 2014 - 10:35

Ingeborg:

Gaaf om te lezen! Thanks

• 19 Maart 2014 - 11:10

Karel De Munnik:

Haa Joelle en de rest.

Hartstikke leuk om te lezen! klinkt als een gaaf avontuur.
    Zet um op, en Gods zegen toegewenst.
    Hartelijke groet,

Karel

• 19 Maart 2014 - 22:16

Lisa:

Klinkt heerlijk! Geniet ervan!

• 20 Maart 2014 - 13:08

Renske:

Ooooh, wat klinkt dat allemaal heerlijk! Stiekem mis ik jullie wel, vooral m'n lieve
    dinnetje Jo natuurlijk ;) Geniet lekker daar en werkse op stage!

Tags: Joëlle, Esther