Stage & Vakantie - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joelle - WaarBenJij.nu Stage & Vakantie - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joelle - WaarBenJij.nu

Stage & Vakantie

Blijf op de hoogte en volg Joelle

14 April 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Eindelijk weer een update vanuit Zuid-Afrika!

Eerst zal ik nog even wat vertellen over de stageplek van Esther en mij, omdat we dit nog niet gedaan hebben. Wij lopen stage bij House Andrew Murray, een plek waar 140 kinderen wonen, die niet thuis kunnen wonen. Thuis is het onveilig door verslaving, armoede en andere oorzaken. Sommige kinderen mogen af en toe in het weekend of in de schoolvakantie naar huis, maar dan onderzoekt de Social Worker eerst of het veilig genoeg is.
De kinderen zijn onderverdeeld in 10 huizen. In elk huis woont 1 tannie (huismoeder) en in elk huis wonen 14 kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar. Heel anders dan in Nederland. Hier is er één tannie die haar aandacht moet verdelen over 14 kinderen. De tannies hebben niet gestudeerd, maar zijn wel verantwoordelijk voor alle kinderen.
Verder zijn er een paar Social Workers die vooral op kantoor zitten en maatschappelijk werk doen.
Esther en ik gaan in de komende weken bezig met een programma voor de oudste kinderen tussen de 14 en 18 jaar. Ons programma heeft als doel dat de jongeren een onafhankelijk en veilig leven kunnen leiden als ze niet meer de veiligheid en structuur van deze instelling hebben. In ons programma verwerken we praktische onderwerpen, zoals budget en hygiëne en verwerken we emotionele en sociale oefeningen.
Daarnaast zullen we af en toe de verantwoordelijkheid dragen voor de kleine kinderen, op de momenten dat niemand anders dat kan doen.
Dat even over onze stageplek en wat we hier doen!

Verder hebben we afgelopen week een weekje vakantie gehad met zijn vieren. Hier hebben we heel erg van genoten! We hebben echt geluk met het weer, het is dit jaar de warmste maand april sinds 10 jaar hier in Kaapstad en omstreken. We zijn zaterdag naar Kaapstad gereden en zijn daar naar een hostel gegaan in Woodstock, een wijk iets buiten het centrum van Kaapstad. Daar hebben we overnacht tot vrijdag. Het was daar zo leuk, dat we een nacht hadden bijgeboekt (;
In die dagen zijn we naar rugbywedstrijd geweest, want rugby is hier een heel populaire sport. Erg leuk om mee te maken! Zondag zijn we naar de Hillsong Church geweest in Kaapstad, de church was in een casino gebouw. Het leek meer op een concert dan een kerkdienst, heel leuk om bij te zijn. Daar gaan we zeker nog een keer heen!
We zijn door de week heen natuurlijk een paar keer naar het strand geweest en we hebben in de zee gezwommen. Één van de mooiste uitzichten hebben we gezien bij Cape Point. We zijn een heel stuk langs de kust gereden, waar we onderweg bavianen, schildpadden en andere dieren tegen kwamen. Bij Cape Point hebben we een stuk gelopen tot het puntje van Zuid-Afrika. Daar was het uitzicht echt super! Steile rotsen, bergen en een wilde oceaan.
Woensdag zijn we naar Robbeneiland geweest. Dit was indrukwekkend, omdat onze gids een ex-gevange was van Robbeneiland. Hij heeft vlak na de vrijlating van Mandela in dezelfde gevangenis gezeten. Het was heel interessant om van hem te horen hoe het gevangenis leven was en om te zien waar Mandela en de andere politici gevangen hebben gezeten.
Vrijdag zijn we nog een keer gaan varen en hebben we dolfijnen, maanvissen, zeehonden en pinguïns gezien, echt heel mooi!
Jelte, Esther en ik hebben ook de Tafelberg (één van de 7 natuur wereldwonderen) beklommen. Frans is niet mee gegaan, omdat hij niet fit was. Vervolgens hebben we de Tafelberg abgeseild! Heel spannend en indrukwekkend! Esther wilde direct nog een keer, zo gaaf was het. Ik vond het iets spannender.. ;)

's Avonds hebben we het nachtleven van Kaapstad verkent! In Kaapstad is er elke avond wel leven in de stad en we hebben hier volop van genoten! Met alle gevolgen van dien.. ;p

Al met al hebben we een week gehad, waarin we heel veel gedaan en gezien hebben! Vandaag zijn we weer op stage. Even wennen, maar goed om weer te beginnen met werken :)

Liefs,

Jelte, Frans, Esther, Joëlle

• 14 April 2014 - 21:23

Vanesa, Belinda En Jeanet:

Hallo Joelle,

Net je verhaal voorgelezen aan Vanessa en Belinda.
    Van Belinda mag je niet oververmoeid terugkomen.
    Groeten Van Vanessa en je moet foto's sturen, zegt ze.
    En volgens Door zou je geen rotklussen krijgen, dan zou zij het wel voor je doen, ach ja echte liefde .....
    En ik vind het leuk wat van je te horen, vooral dat stage en vrije tijd bevallen.
    Geniet van alles en kom goed terug.

Groeten,

Jeanet

• 14 April 2014 - 22:35

Nadine:

Erg tof wat jullie afgelopen week hebben kunnen zien en doen!
    Succes deze week weer met stage.

Enjoy!

X

• 15 April 2014 - 09:16

Marije:

Hee :) super leuk om even te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan afgelopen week!! :) abseilen van de tafelberg :o super stoer!! Esther en Joelle wat tof dat jullie zon programma gaan doen met die oudere kids! Heel veel succes op stage maar weer deze week!en geniet nog ff lekkker van t warme weer! Hopen dat het nog even zo blijft. Ik mis jullie wel bij nsz hoor! liefs Marije

• 15 April 2014 - 18:36

Vanuit Ommen:

Hoi jullie,
    Mooie verhalen en daarmee komen we lekker dicht bij en voelen we ook even de zon en zien we die zee en de natuur. Dat wlllen wij ook!! Dat van het nachtleven hoeft niet, hebben we in Ommen zelf ook al lang.

Lekker dat het goed weer is bij jullie en mooi dat jullie meisjes ook een beetje er in beginnen te komen wat stage betreft.
    Drukkies en liefde van PenM + JenW O.

• 16 April 2014 - 09:26

Wouter:

Nou...het is hier niet heel bruisend hoor. Kom op met die nieuwtjes! ;)

• 16 April 2014 - 21:32

Oma:

dag lieverd,
    wat een leuk verslag heb je geschreven ... geweldig zoals jullie daar kunnen en mogen genieten , van alles.
    zondag ben ik in Groningen geweest bij het belijdenis doen van Aris , het was een heel mooie dienst en een fijne dag ..

ik denk dat de stage , die jullie doen , ( wat ik er van lees) heel leerzaam is ... toch???
    ik zie uit naar je volgende verhaal

liefs , en een knuffel
    oma